Helleraja rikki!

Tuossa eräänä aamuna klo 7 lasta hoitoon viedessä huomasin, että auton ulkolämpömittarihan näyttää enää vain 24 astetta. Sääennusteiden mukaan näin alkaa olla myös tästä eteenpäin, eli sellaiset 24/7-helteet on tältä vuodelta nyt ohi! (24/7-helteet, eli yli 24 astetta aamulla klo 7). Eikä tuo päivän ylinkään näytä enää yli 35 asteen kipuavan, joten kyllä tämä kesä alkaa tästä vähitellen talveksi kääntymään.

Kellojahan täällä ei siirretty talviakaan, kuten eilen Suomessa, koska täällähän on oikeasti aina kesä. Mutta virallisesti nyt on siirrytty ajanjaksoon, jolloin on mahdollista, että taivaalta sataa vettä! Ei tässä silti yhtään oikeaa sadepäivää ole luvassa, jolloin ollaan sisällä ja tehdään palapelejä tai siivotaan kaappeja. Jos joku päivä sataa, niin sitä rynnätään ulos katsomaan aivan kuin jotain ilotulitusta, joka on sitten kuitenkin loppunut jo hissimatkan aikana. 

Suomessa kun tähän aikaan puhutaan, että miten talvi yllättää autoilijat tai lomamatkan Eurooppaan varanneet toivovat lomaviikolleen hyvää säätä, niin voin kertoa, että näillä leveysasteilla sää ei yllätä ikinä. Tänään on lämpötilaa myöten samanlainen aurinkoinen päivä kuin eilen, huomenna tai tasan vuosi sitten. Ulkovaatetukseen lämpötila ei juuri vaikuta edes tammikuussa, mutta ulkona vietettävää aikaa vain pystyy ilmojen viiletessä lisäämään ja mukana kannettavaa vettä vähentämään. Nyt ollaan ulko-aktiviteettien suhteen siinä vaiheessa, että valoisaan aikaan ulkona voi jo käydä hetken vaikka leikkipuistossa ilman, että matkalla vähintään kuolee. Viiden jälkeen illalla (eli pimeällä) voi nyt syödä ulkona hikoilematta, mutta uidessa alkaa kyllä lapsen siniset huulet vakavoitumaan.

Sitten muutama sana autoilusta. Tässä on nyt ensimmäinen kuukausi ajeltu Qatarissa autolla ja jotain huomioita tällaisesta miljoonakaupungin liikenteestä on pakko sanoa. Liikenteessä pitää olla aika varuillaan muiden tielläliikkujien osalta. Täällä ei ole tapana käyttää vilkkua ollenkaan, paitsi joskus u-käännöstä tehdessä sellaisessa paikassa, missä sitä takanatulija ei välttämättä osaa arvata. Turvaväliä edellä ajavaan on syytä pitää, vaikka siihen väliin heti tunkeekin seuraavaa ja seuraavaa autoa. Moottoritiellä satasta ajaessa joku saattaa vain lipua toiselta kaistalta mitä tahansa vauhtia eteen, jos siinä vain on auton mittainen väli. Joskus ruuhka-aikaan sitä huomaa päästäneensä eteensä niin monta autoa, että on taas paikassa josta alun perin lähtikin. 

Stop-merkki on täällä saman näköinen kuin muuallakin, mutta siinä on vain lisänä arabian kielistä tekstiä. Noiden kirjainten merkitystä en tiedä, mutta luulen, että näillä sanoilla stop-merkin merkitys kääntyy päälaelleen. En ainakaan ole kenenkään nähnyt pysähtyvän stop-merkin kohdalle vain sen pelkän liikennemerkin vuoksi. En edes autokoulun ajokokeessa.

Moottoriteillä on sama käytäntö kuin Suomessakin. Oikealla ajavat kaikki rekat ja muut hitaat ajoneuvot tai tieltä pois kääntyvät. Keskimmäisillä kaistoilla ajetaan rajoitusten mukaan ja vasemmalla etenevät kaikki lievää ylinopeutta ajavat. Mutta sitten täällä on vielä se yksi kaista niille, joita tuhansienkin eurojen sakot vain hymyilyttävät.

Kommentit